Islamopas.com

Etsi
Koraani Kirjasto Faq Moskeijaopas Yhteys
Islamopas








Mikä on elämän tarkoitus?

Kirj: Abdul Jabar Kopilovic

Ihminen on aina miettinyt, mikä merkitys hänen elämällään mahtaa olla - Mikä on elämän tarkoitus? Miksi olemme täällä?

Nämä kysymykset olemme jokainen asettaneet itsellemme joskus. Ne ovat koko älymme, kaiken aikamme ja kaiken huomiomme arvoisia. Niihin on saatava vastaus eikä sysättävä niitä syrjään kuin liian vaikea palapeli. Meidän kaikkien on ponnisteltava ymmärtääksemme tarkoituksen parhaalla mahdollisella tavalla. Totuuden etsintänsä aloitti jokainen suuri filosofi pohtimalla universaalia Jumalaa, ohjaavaa voimaa, sitä mikä (aloitti) loi itse elämän. Toki kaiken luodun ja olemassa olevan piti tuntea tarkoituksensa.

Absoluuttinen Totuus

Muslimit uskovat, että Allah (Jumala) yksin on luoja ja ohjaava voima. Hän on antanut meille vastauksen, jos vain haluamme keskittää älymme sen löytämiseen, lopullisen totuuden. Meidän on vapauduttava kaikesta ja avattava aistimme etsimään objektiivisesti totuutta - Al Haq - mikä on eräs Allahin tunnusmerkeistä ja ominaisuuksista. Kun löydämme totuuden, löydämme Allahin. Jos totuus ja vilpittömyys asuu sydämissämme ja aikeissamme, tulemme onnistumaan. Tulemme löytämään vastauksen itsellemme Koraanin jakeista "Ayat Al Kursi", joissa Allah puhuu itsestään ja absoluuttisesta totuudesta seuraavasti:

"Ei ole muuta jumalaa kuin Jumala, elävä, iankaikkinen. Häntä ei saa valtaansa uneliaisuus eikä uni; Hänelle kuuluu kaikki, mikä on taivaissa ja maan päällä. Kuka on se, joka astuisi välittäjäksi Hänen edessään Hänen sallimattaan? Hän tietää, mitä heille on vastedes tuleva ja mitä hellä on ollut menneisyydessä, mutta Hänen viisaudestaan he eivät käsitä muuta kuin minkä Hän tahtoo. Hänen valtaistuimensa käsittää taivaat ja maan, eikä niiden voimassapysyttäminen ole Hänelle taakka; niin, Hän on ylhäinen, valtava. Uskonnossa ei ole mitään pakkoa, oikea tie on selvästi erotettu harhateistä, ja se, joka hylkää saatanan ja uskoo Jumalaan, hän pitää kiinni mitä lujimmasta kädensijasta, joka ei murru. Jumalahan on kuuleva, tietävä."

(Koraani 2:255-256)

Toinen asia, jota kysymme itseltämme, on se, miksi meidän olisi kuunneltava sanomaa, joka tulee täysin vieraalta ihmiseltä. Jos siltä tuntuu, olisi meidän rehellisesti itse vertailtava eri uskontoja. Tutkia, mitkä periaatteet niitä leimaavat, ja vertailla. Taaskin meidän pitää teroittaa aistimme ja etsiä totuutta. Etsiä tietä, joka johtaa Jumalan luo. Tietä, joka saa meidät tuntemaan varmuutta ja turvallisuutta. Jonka perusasiat ovat selviä ja loogisia, herättäen sielumme eloon.

"Ja tämä on Herrasi oikea tie (Koraani ja Islaamin uskonto); nyt olemme selittänyt tunnusmerkkimme ihmisille, jotka ottavat niistä vaarin. Heidän ovat rauhan asunnot heidän Herransa luona, ja Hän on heidän suojelijansa palkinnoksi heidän teoistaan."

(Koraani 6:126-127)

Etsintäämme meidän on sisällytettävä islam. Voimme aloittaa tässä ja nyt. Sen periaatteet ovat yksinkertaiset ja sen viesti selkeä. Uskoa yhteen Jumalaan ja alistua Hänen tahtoonsa. Usko Allahin ykseyteen on eräs islamin tärkeimpiä periaatteita. Se on oikeastaan ensimmäinen askel, jonka henkilö ottaa tullessaan muslimiksi. Allah myös todistaa tämän totuuden puolesta:

"Jumala todistaa, ettei ole muuta jumalaa kuin Hän. Samoin enkelitkin ja ihmiset, joill aon tieto ja jotka pysyvät totuudessa, todistavat: "Ei ole muuta jumalaa kuin Hän, mahtava, viisas."

(Koraani 3:17)

Tämä yksinkertainen ja kuitenkin syvällinen uskonkäsitys on rauhan ja vapauden alku ihmiselle, joka sen omaksuu. Uskoa Allahin ykseyteen kutsutaan nimellä Tawhid (yksijumalaisuus), ja se merkitsee sen kohottavaa vaikutusta ihmiseen, joka siihen päätyy uskomaan.

Usko yhteen Jumalaan tuo palkinnon

Mutta Tawhid itsessään on eräänlainen palkinto, ja ylivoimainen sellainen. Se, joka pitää lujasti kiinni Tawhidista, on kaikkien inhimillisten auktoriteettien yläpuolella ja sen tähden täydellisen vapaa Allahillle alistumisensa ansiosta - Allahille, parhaimmalle hyväntekijälle ja kaiken hyvyyden lähteelle - johon hänellä on suora yhteys ilman mitään sellaisia välittäjiä, kuten papit, pyhimykset, muut jumalat, idolit, kirkko tai mikään muu. Sellainen lojaalius on luovuuden huippu, sillä ihmistä sitovat lukemattomat historialliset seikat, traditiot, tavat ja sosiaaliset järjestelmät, mutta kaikki ne kaatuvat hänen sanoessaan:

La ilaha illa Allah! (Ei ole muuta jumalaa kuin Allah).

Tawhidin myötä ihminen on vapaa. Hänen ilonsa on korkeampaa iloa kuin ihmiset yleensä tuntevat. Siitä huolimatta hän ei ole rasisti, ihmisten erottelija tai kansallisuuskeskeinen. Päinvastoin, hän on universalisti ja kutsuu ihmisiä kohoamaan ideaalinsa tasalle.

Allahin kutsuun vastaaminen on kaikkien ihmisten loukkaamaton oikeus. Ei kukaan ansaitse kunnioitusta, tottelevaisuutta ja päivittäistä palvontaa, kuin vain Allah. Maailmallisen elämän ja kaiken siinä olevan palvominen on ihmisen arvolle ja hänen tarkoitukselleen liian alhaista. Korkeampi järjestys saavutetaan, kun olemme vapauttaneet itsemme oman sortomme alta ja tunnustaneet tarkoituksemme elämässä: palvoa ainoastaan Allahia ja alistua Hänen tahtoonsa. Paratiisin palkinto tai helvetin rangaistus, ne tulevat olemaan mittanamme siitä, kuinka menestyimme elämässä. Allah tuomitsee meidät sen perusteella, vastasimmeko kysymyksiin - Mikä on elämän tarkoitus? ja Miksi olemme täällä? - oikein vai emme.

"Sinä päivänä, jolloin jokainen sielu löytää edestään sen, mitä hyvää on tehnyt, ja samoin sen, mitä pahaa on tehnyt, hän on toivova, että olisi syvä kuilu hänen ja hänen pahojen tekojensa välillä. Jumala varoittaa teitä, että vain Häntä on pelättävä. Ja Jumala on lempeä palvelijoitansa kohtaan. Sano: "Jos te rakastatte Jumalaa, niin seuratkaa minua, ja Jumala on rakastava teitä ja antava anteeksi teille syntinne, sillä Jumala on sääliväinen ja laupias."

(Koranen 3:29-30)

Niinpä vastaus useimpiin kysymyksiimme löytyy yksinkertaisen kirjan kansien välistä ja sen hengestä, jonka opetti yksinkertainen mies. Se kirja on Koraani ja mies on profeetta Muhammed (SAAS). Hän on esimerkki ja tiennäyttäjä kaikille ihmisille. Kaikki, jotka sanovat itseään uskoviksi islamissa, seuraavat hänen esimerkkiään. Esimerkkiä, jonka Allah näytti. Totuuden etsinnässäsi, muista islam.