Fiqh-as-Sunnah, Osa 3: Paasto (As-siyam)
As-Siyam merkitsee yleisesti "jostakin pidättymistä". Esimerkiksi, eras Koraanin jae sanoo: "Totisesti, minä olen Laupeimmalle luvannut paastota…" (Maryam 26) - siis puhumisesta. Nyt käsiteltävässä yhteydessä se tarkoittaa pidättymistä ruuasta, juomasta ja aviollisesta kanssakäymisestä aamunkoitosta auringonlaskuun, aikomuksena tehdä niin (Allahin tähden).
Osa 3, sivu 107a: Paaston hyvät seuraamukset
Abu Huraira kertoi Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Allah sanoi: ’Jokainen Aadamin pojan teko on hänelle itselleen, paitsi paasto, joka on ainoastaan Minulle. Minä annan palkkion siitä.’ Paasto on kilpi. Jos henkilö paastoaa, hänen ei pidä käyttää rumaa kieltä, korottaa ääntään tai käyttäytyä huonosti. Jos joku solvaa häntä tai riitelee hänen kanssaan, hänen tulee sanoa: ‘Minä paastoan’kahdesti. Kautta Hänen, jonka kädessä Muhammedin sielu on, paastoavan henkilön pahanhajuinen hengitys on parempi Allahin edessä Ylösnousemuksen Päivänä kuin myskin tuoksu. Paastoava henkilö iloitsee kahtena hetkenä: kun hän rikkoo paastonsa, hän iloitsee siitä ja kun hän tapaa Herransa, hän iloitsee siitä, että on paastonnut." Tämän ovat kertoneet Ahmad, Muslim ja an-Nasai. Saman version ovat tallentaneet al-Bukhari ja Abu Dawud, mutta lisäten seuraavaa: "Hän jättää ruokansa, juomansa ja halunsa Minun takiani. Hänen paastonsa on Minulle… Minä annan palkkion siitä ja jokaisesta hyvästä teosta hän saa kymmenen samanlaista." Abdullah ibn Amr kertoi Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Paasto ja Koraani tulevat olemaan kaksi välittäjää Allahin palvelijalle Ylösnousemuksen Päivänä. Paasto tulee sanomaan: ‘Oi Herra, estin häntä hänen ruuastaan ja haluistaan päivän aikana. Anna minun välittää hänen puolestaan.’ Koraani tulee sanomaan: ‘Estin häntä nukkumasta yöllä. Anna minun välittää hänen puolestaan.’ Ja niiden välitys tullaan hyväksymään." Ahmad kertoi tämän hadithin ja sen ketju on sahih. Abu Umama kertoi: "Tulin Allahin lähettilään (SAAS) luo ja sanoin: ‘Määrää minulle teko, joka suo minulle pääsyn Paratiisiin.’ Hän sanoi: ‘Pitäydy paastossa, sillä sen vertaista ei ole.’ Sitten tulin hänen luokseen uudelleen ja hän sanoi: ‘Pitäydy paastossa." Tämän hadithin ovat kertoneet Ahmad, an-Nasai ja al-Hakim, jonka luokitus sille on sahih.
Abu Said al-Khudri kertoi Allahin lähettilään (SAAS) sanoneen: "Yksikään palvelija ei paastoa päivällä Allahin tiellä ilman, että Allah loitontaa Helvetin tulen seitsemänkymmenen vuoden päähän hänen kasvoistaan." Tämän ovat kertoneet "luotettavien kertojien ryhmä" paitsi Abu Dawud.
Sahl ibn Saad kertoi profeetan (SAAS) sanoneen: Paratiisiin on portti, jonka nimi on ar-Rayyan. Ylösnousemuksen päivänä se sanoo: ’Missä ovat ne, jotka paastosivat?’ Kun viimeinen (heistä) on kulkenut portista, se lukitaan." Tämän ovat kertoneet al-Bukhari ja Muslim.
Osa 3, sivu 108: Paaston lajit
Paastoa on kahta lajia: pakollinen ja vapaaehtoinen. Pakolliset voidaan edelleen jakaa Ramadanin paastoon, katumuksen paastoon ja lupauksen täyttämisen paastoon. Seuraavassa käsittelemme Ramadanin paastoa ja vapaaehtoisia paastoja.